Ressourcensammlung

Online 520x210

Ressourcen für Lehrende in Methodenveranstaltungen

Eine Übersicht über interdisziplinäre hochschuldidaktische Literatur finden Sie in der
Hochschuldidaktischen Medienbibliothek des IKH


Literaturhinweise mit fachdidaktischem Inhalt: (* Quellen bereits über die UB verfügbar)

Ballard, J. D. & Jensen, V. (Hrsg.) (2007). Teaching qualitative methods. A collection of syllabi and instructional methods (4. Aufl.). Washington, DC: ASA.

*Biehler, R. (Hrsg.) (1994). Didactics of mathematics as a scientific discipline. Dordrecht [u.a.] : Kluwer Academic Publishers.

*Flick, U. & Bauer, M. (2005). Qualitative Forschung lehren. In U. Flick, E. von Kardoff  & I. Steinke (Hrsg.), Qualitative Forschung. Ein Handbuch (4. Aufl., pp. 600-614). Reinbek: Rowohlt.

Garner, M., Wagner, C. & Kawulich, B. (Hrsg.) (2009). Teaching Research Methods in the Social Sciences. Farnham [u.a.]: Ashgate Publishing.

*Gelman, A. & Nolan, D. (2005). Teaching statistics: a bag of tricks. Oxford: Oxford Univ. Press.

*Goss Lucas, S. & Bernstein, D.A. (2005). Teaching psychology : a step by step guide. Mahwah: Erlbaum.

Josselson, R., Lieblich, A. & McAdams, D. P. (Hrsg.) (2003). Up close and personal. The teaching and learning of narrative research. Washington, DC: APA.

*Kaun, A. (2008). Didaktik der Statistik: eine fachdidaktische Grundlegung. Hamburg: Kovac.

Mey, G. & Mruck, K. (2010). Lehren und Lernen qualitativer Forschungsmethoden. In: Mey, G. & Mruck, K. (Hrsg.). Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie (pp. 408-420). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Download

Prainsack, B. & Pot, M. (2021). Qualitative und interpretative Methoden in der Politikwissenschaft: mit Gastbeiträgen von Hendrik Wagenaar; Wanda Spahl; Meropi Tzanetakis; Carrie . . . Washburn; Karin Liebhart und Petra Bernhardt (1. Aufl.). UTB GmbH.

Rogers, A. G. (2003). Qualitative research in psychology: Teaching an interpretive process. In Josselson, R., Lieblich, A. & McAdams, D. P. (2003). Up close and personal: The teaching and learning of narrative research. The narrative study of lives (pp. 49-60). Washington, DC, US: American Psychological Association, ix. doi: 10.1037/10486-003

Saville, B. K. (2008). A Guide to Teaching Research Methods in Psychology. Malden, MA: Blackwell.

Literaturhinweise mit best practice-Beispielen:

Berendt, B. (Hrsg.). Neues Handbuch Hochschullehre – Lehren und Lernen effizient gestalten. Stuttgart: Raabe Fachverl. Für Wissenschaftsinformation.

Dunn, D. S., Smith, R. A. & Beins, B. C. (Hrsg.) (2007). Best Practices in Teaching Statistics and Research Methods in the Behavioral Sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Statistik/Methoden:

Döring, N. & Bortz, J. (2016). Forschungsmethoden und Evaluation in den Sozial- und Humanwissenschaften (5. Aufl.). Berlin: Springer.

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics (4. Aufl.). London: SAGE Publications Ltd.

Pallant, J. (2016). SPSS Survival Manual (6. Aufl.). New York: McGraw-Hill Education.

Formale Gestaltung einer Abschlussarbeit:

American Psychological Association (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6. Aufl.). Washington, DC: APA.

Deutsche Gesellschaft für Psychologie (2016). Richtlinien zur Manuskriptgestaltung (4. Aufl.). Göttingen. Hogrefe.

Allgemeine Bücher zu Abschlussarbeiten:

Klewer, J. (2016). Projekt-, Bachelor- und Masterarbeiten: Von der Themenfindung bis zur Fertigstellung. Berlin: Springer.

Peters, J. H. & Dörfler, T. (2015). Abschlussarbeiten in der Psychologie und den Sozialwissenschaften: Schreiben und Gestalten. Hallbergmoos: Pearson.

Spaeth-Hilbert, T. & Imhof, M. (2013). Bachelorarbeit in Psychologie. München: Ernst Reinhardt.


Linksammlung

Teaching Statistics: A Bag of Tricks
Vortragsfolien von Andrew Gelman (2005), Department of Statistics and Department of Political Science, Columbia University. (Quellenangabe zum entsprechenden Buch, ® “Literaturhinweise”)

Kurs: Improving your statistical inferences
Kursangebot zur Verbesserung der statistischen Schlussfolgerungen aus empirischen Studien.

Community for Undergraduate Learning in the Mathematical Sciences, Auckland, NZ
Webseite mit Informationen der Gesellschaft und zu assoziierten Projekten.

Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik
Webseite des Kompetenzzentrum „Hochschuldidaktik Mathematik“ (khdm). Das KHDM ist eine gemeinsame Einrichtung der Universitäten Paderborn, Lüneburg und Kassel.

Projekt der Universität Kassel „Statistik lernen und lehren“
Projektwebseite mit Informationen zum Projekt und Verweis auf Publikationen und Vorträge.

Links zu best practice-Beispielen:

Einführung in die Wahrscheinlichkeitsrechnung (iversity)
MOOC zu Wahrscheinlichkeitstheorie für Studierende von Dr. Malte Persike (Johannes Gutenberg Universität Mainz).

Eine Sammlung weiterer Links finden Sie z.B. hier:

Materialsammlung der Royal Statistical Society Centre for Statistical Education (UK) für den Kontext “Higher Education”
“The aim of the Royal Statistical Society Centre for Statistical Education is 'To promote the improvement of statistical education, training and understanding at all ages'”.


Zeitschriften

Journals mit fachdidaktischem Fokus:

Teaching Statistics
Zeitschrift des “Teaching Statistics Trust” (UK), erscheint 3 mal jährlich.

Teaching Sociology
“Teaching Sociology (TS), published quarterly, provides articles, notes, and reviews intended to be helpful to the discipline's teachers. Articles range from experimental studies of teaching and learning to broad, synthetic essays on pedagogically important issues. The general intent is to share theoretically stimulating and practically useful information and advice with teachers. This journal is a member of the Committee on Publication Ethics (COPE). “ Die Zeitschrift publiziert auch einen regelmäßigen Podcast.

International Journal for Mathematics Teaching and Learning (Mathematikdidaktik)
 “This journal aims to enhance mathematics teaching for all ages (and abilities) up to 18 years, through relevant articles, reviews and information from around the world. It is aimed at practitioners and educationalists, providing a medium for stimulating and challenging ideas, offering innovation and practice in all aspects of mathematics teaching and learning.”

Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching (JCMST)  (Mathematikdidaktik)

Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA (Mathematikdidaktik)
“The journal provides a forum for the exchange of ideas and experiences which contribute to the improvement of mathematics teaching and learning for students from upper secondary/high school level through to university first degree level. A distinctive feature of the journal is its emphasis on the applications of mathematics and mathematical modelling within the context of mathematics education world-wide.”

Towards New Teaching in Mathematics (Mathematikdidaktik)
Publikationen aus dem SINUS ("Increasing Efficiency in Mathematics and Science Education") Projekt.

Journals mit best practice-Beispielen:

Psychology of Learning and Teaching
umfasst die Rubrik “Report”, in der eigene Lehrveranstaltungen berichtet werden können.